Before ChatGPT, there was a time when the tech industry was talking about something completely different. "Hey, guys, remember the metaverse?" For a while, the metaverse dominated tech news. The virtual reality world was so immersive and compelling that you wanted to spend part of your life in it. Leading the metaverse narrative was Mark Zuckerberg. The billionaire was so passionate about the meta that he changed Facebook's name to Meta in October 2021. "The defining characteristic of the metaverse will be presence," Zuckerberg said in announcing the change.
ChatGPT 이전에는 기술 업계에서 완전히 다른 것에 대해 이야기하던 시기가 있었다. "여러분, 메타버스를 기억하시나요?" 한동안 메타버스가 기술 뉴스를 지배한 적이 있었다. 가상 현실 세계는 매우 몰입감 있고 매력적이어서 삶의 일부를 그 안에서 보내고 싶을 정도였다. 메타버스의 이야기를 주도한 사람은 마크 저커버그였다. 이 억만장자는 2021년 10월에 페이스북의 사명을 메타로 변경할 정도로 메타에 대한 열정이 대단했다. 저커버그는 "메타버스의 결정적인 특성은 존재감이 될 것이다"라고 메타의 변화를 발표하며 말했었다.