On April 29, 2024, the European Commission announced that it has designated Apple's iPadOS as a gatekeeper under the Digital Markets Act (DMA). As a result, Apple has six months to bring iPadOS into full compliance with its DMA obligations. In September 2023, the Commission opened an investigation into whether iPadOS acts as a critical conduit between enterprise users and end users, even though it does not meet the numerical thresholds of the DMA. Apple has stated its intention to contest the designation, but the Commission has warned that it may impose fines if Apple fails to comply with its DMA obligations. The designation of iPadOS as a DMA is part of the European Union's efforts to maintain fairness in digital markets. In the future, the Commission is expected to investigate the business practices of other large companies and apply DMA regulations.
유럽연합 집행위원회(European Commission)는 2024년 4월 29일 애플의 아이패드OS(iPadOS)를 디지털 시장법(Digital Markets Act, DMA)에 따라 게이트키퍼(gatekeeper)로 지정했다고 밝혔다. 이에 따라 애플은 6개월 이내에 iPadOS가 DMA 의무사항을 완전히 준수하도록 해야 한다. 집행위원회는 2023년 9월 iPadOS가 DMA의 수치 기준을 충족하지 않더라도 기업 사용자와 최종 사용자 사이의 중요한 통로 역할을 하는지 조사를 진행한 바 있다. 애플은 이번 지정에 대해 불복종할 의사를 밝혔지만 집행위원회는 애플이 DMA 의무사항을 준수하지 않을 경우 과태료를 부과할 수 있다고 경고했다. iPadOS가 DMA 규제 대상이 된 것은 유럽연합이 디지털 시장의 공정성을 유지하기 위한 노력의 일환으로 해석된다. 향후 집행위원회는 다른 대기업들의 사업 방식을 조사하고 DMA 규제를 적용할 것으로 예상된다.