In China, the world's largest smartphone market, iPhone sales have plummeted 19.1% year-over-year. Meanwhile, domestic smartphone brands are growing and shaking up the market landscape. According to Counterpoint Research, the Chinese smartphone market grew 1.5% year-over-year and 4.6% quarter-over-quarter. However, despite this growth, the iPhone has experienced a decline. From being the number one smartphone in China in Q1 2023, the iPhone dropped to third place in Q1 2024. The top spot went to Vivo, with a 17.4% market share. Honor was second with 16.8% and Apple was third with 15.7%. Apple's sales decline has been attributed to a variety of reasons, but the biggest one is the onslaught of Huawei. Huawei's revitalization after suffering from U.S. government sanctions has increased competition from the iPhone. In particular, Huawei's high-end smartphone, the Mate 60, has become a major competitor to the iPhone in the premium market.
세계 최대 스마트폰 시장인 중국에서 아이폰 판매가 전년 동기 대비 19.1% 급락했다. 반면 국내 스마트폰 브랜드들은 성장세를 보이며 시장 지형을 뒤흔들고 있다. 카운터포인트 리서치(Counterpoint Research) 조사에 따르면, 중국 스마트폰 시장은 전년 동기 대비 1.5%, 전 분기 대비 4.6% 성장했다. 하지만 아이폰은 이러한 시장 성장에도 불구하고 오히려 하락을 경험했다. 2023년 1분기 중국 스마트폰 시장 1위였던 아이폰이 2024년 1분기 3위로 밀려난 것이다. 1위 자리를 차지한 것은 비보(Vivo)로, 17.4%의 시장 점유율을 기록했다. 2위는 오너(Honor)가 16.8%, 3위는 애플이 15.7%를 기록했다. 애플의 판매 감소는 다양한 원인으로 분석되고 있지만 가장 큰 이유는 화웨이(Huawei)의 공세로 볼 수 있다. 미국 정부의 제재로 어려움을 겪던 화웨이가 다시 활기를 되찾으면서 아이폰과의 경쟁이 심화된 것이다. 특히 화웨이의 고사양 스마트폰 메이트 60(Mate 60)은 프리미엄 시장에서 아이폰의 주요 경쟁자가 되었다.