Tesla, the electric car market leader, reported a strong rebound in sales in the fourth quarter of 2023 as customers swooped in to take advantage of steep price cuts and EV tax credits. The company announced Tuesday that it sold 484,500 vehicles in the fourth quarter, up from 435,000 in the third quarter and 405,000 in the fourth quarter of 2022. The company is on track to sell 1.8 million vehicles in all of 2023, and likely more than 2 million in 2024, putting it on track to overtake traditional automakers like Mercedes-Benz and Renault. Tesla has lost market share over the past year as competitors such as General Motors, Hyundai, Ford Motor and Volkswagen have launched more electric vehicles. However, the rebound in fourth-quarter sales should help calm investor concerns about whether Tesla can maintain its market dominance as traditional automakers move into EVs. Meanwhile, another EV maker, Livian, announced that it sold about 14,000 vehicles in the fourth quarter. This was a significant increase from the year-ago quarter, but down about 10% from the third quarter.
전기차 시장의 선두주자인 테슬라가 지난 2023년 4분기에 가파른 가격 인하와 전기차 세금감면 혜택을 최대한 활용한 고객들의 몰래 찾아와 판매가 크게 반등했다. 테슬라는 화요일 4분기에 48만 4500대의 차량을 판매했다고 발표하며, 3분기 43만 5000대, 2022년 4분기 40만 5000대에 비해 증가세를 보였다. 2023년 전체로도 180만 대를 판매하며, 2024년에는 200만 대 이상을 판매할 가능성이 높아 메르세데스-벤츠, 르노 같은 전통적인 자동차 제조업체를 추월할 가능성이 열렸다. 테슬라는 지난 1년 동안 제너럴 모터스, 현대, 포드 모터, 폭스바겐 등 경쟁 업체들이 더 많은 전기차를 출시함에 따라 시장 점유율을 잃었다. 그러나 4분기 판매 반등은 테슬라가 전통적인 자동차 제조업체들의 전기차 진출로 시장 지배력을 유지할 수 있는지에 대한 투자자들의 우려를 진정시키는 데 도움이 될 것으로 보인다. 한편, 또 다른 전기차 제조업체인 리비안은 4분기에 약 1만 4천 대의 차량을 판매했다고 발표했다. 이 수치는 전년 동기에 비해 크게 증가했지만, 3분기에 비해 약 10% 감소한 것이다.