California Governor Gavin Newsom has proposed the possibility of excluding Tesla from an electric vehicle rebate program if the incoming Trump administration eliminates the federal tax credit for electric vehicles. This proposal aims to protect California's progressive policies in light of Donald Trump's threats to reduce green subsidies and eliminate the federal EV tax credit. Newsom stated, "We are not turning back on a clean transportation future — we will make it more affordable for people to drive vehicles that don’t pollute." The proposed plan includes a "market cap" element designed to encourage smaller electric vehicle manufacturers while potentially excluding larger companies like Tesla.
Elon Musk reacted to the news on his social media platform X, expressing disbelief that Tesla, which manufactures its electric vehicles in California, could be excluded. He has previously clashed with Newsom over political issues, including relocating Tesla's headquarters to Texas in response to California's COVID-19 policies. Currently, Tesla's Model Y is the best-selling vehicle in California, with 105,693 units registered in the first nine months of 2024. However, Tesla's overall sales have dropped by 13% this year, leading to a decrease in market share from 63% in 2023 to 55%. Dealers suggest that Musk's outspoken political views may have negatively impacted demand in the predominantly liberal state.
캘리포니아 주지사 개빈 뉴섬이 제안한 전기차 리베이트 프로그램에서 테슬라가 제외될 가능성이 제기됐다. 이는 도널드 트럼프 대통령 당선인이 친환경 보조금을 축소하겠다고 위협하며, 연방 전기차 세금 공제를 없앨 것으로 예상되는 가운데, 캘리포니아를 보호하기 위한 노력의 일환이다. 뉴섬은 "우리는 청정 교통 미래를 포기하지 않을 것이며, 오염을 일으키지 않는 차량을 더 저렴하게 운전할 수 있도록 할 것"이라고 밝혔다. 제안에는 대기업인 테슬라를 제외하고 소규모 전기차 제조업체를 장려하는 "시장 한도" 요소가 포함될 예정이다. 일론 머스크는 자신의 소셜 미디어 플랫폼 X에서 "테슬라가 캘리포니아에서 유일하게 전기차를 제조하는 회사임에도 불구하고! 이건 미친 짓이다"라고 반응했다. 뉴섬과 머스크는 이전에도 정치적 견해로 충돌한 바 있으며, 머스크는 2021년 캘리포니아의 코로나19 정책에 불만을 품고 테슬라 본사를 텍사스로 이전한 바 있다. 현재 테슬라 모델 Y는 캘리포니아에서 가장 많이 팔린 차량으로, 올해 첫 9개월 동안 105,693대가 등록되었으나, 테슬라의 전체 판매는 13% 감소하며 시장 점유율이 55%로 떨어졌다. 딜러들은 머스크의 정치적 발언이 수요에 부정적인 영향을 미쳤다고 분석하고 있다.