In Indonesia's upcoming election, candidates are vying for the youth vote. K-Pop, TikTok, cats, and more are all being used to appeal to young voters. "The election atmosphere is everywhere," says Nafis Atallah, who is voting for the first time at age 18, and has noticed that candidates' campaign tactics are everywhere in her life. Campaign banners fluttered on the streets, sidewalks, and even outside his home, and his social media feeds were filled with videos, fan art, and opinions from the candidates. "Even my friends were split on who to support," says Nafis, "and they're debating, realizing how important young voters are to the election. Half of the active voters are young people, so it's a very important group of voters." "Half of the active voters are young people, so it's a very important group of voters," he said, emphasizing the importance of having young voters' support. Indonesia is the world's third-largest democracy, with 52% of the electorate under the age of 40 and one-third under the age of 30. Candidates are using a variety of methods to reach out to young voters. Currently, polls show Prabowo Subianto Djojohadikusumo leading the race. Prabowo has been attracting voters with his K-Pop idol-style dancing and singing, candidate Anies Baswedan, who is close behind, is using short videos on TikTok to promote his policies.
인도네시아에서 다가오는 선거에서 청년층의 표심을 잡기 위한 후보들의 경쟁이 치열해지고 있다. K-Pop, TikTok, 고양이 등 다양한 방법을 통해 젊은 유권자들에게 어필하고 있다. 18세 첫 투표를 앞둔 나피스 아탈라 씨는 "선거 분위기가 어디에나 느껴진다"라며 후보들의 선거 전략이 일살생활 곳곳에 드러나고 있는 것을 실감케 했다. 길거리, 보도, 심지어 집 밖에도 선거 배너가 휘날리고, 그의 소셜 미디어 피드는 후보들의 영상, 팬 아트, 의견들로 가득찼다. 나피스 씨는 "친구들도 누구를 지지할지 의견이 갈라졌다"라며, "젊은 유권자들이 선거에서 얼마나 중요한 역할을 하는지 알고 토론을 벌이고 있다. 활동 유권자의 절반은 젊은이들이니까 매우 중요한 유권자 집단이다"며 젊은 유권자들의 지지여부가 얼마나 중요한지에 대해 강조했다. 인도네시아는 세계 3위 민주주의 국가로, 40세 미만 인구가 유권자의 52%, 30세 미만은 3분의 1을 차지하고 있다. 후보들은 젊은 유권자들에게 다가가기 위해 다양한 방법을 사용하고 있다. 현재 여론조사에서는 프라보워 수비안토 후보가 선두를 다리고 있다. 프라보워 후보는 K-Pop 아이돌 방식의 춤과 노래로 유권자들의 관심을 끌고 있으며, 그 뒤를 바짝 쫓고 있는 아니스 바스웨단 후보는 TikTok에서 짧은 영상을 통해 정책을 홍보하고 있다.